Ny Tirsdag 22.05

FAGRE NYE VERDEN                                                                                                             
I årene på Haderslev Katedralskole kunne det ske, at lærere, gerne de lidt ældre af dem, når de kom ind i klassen, kunne finde på at mumle ”fagre nye verden”. Det var vist nok inspireret af vores hårstil, tøjsmag og forskellige andre ting, og skulle nok nærmest forstås sådan, at de anerkendte at tingene udviklede sig, men at de ikke var helt sikre på, at de fandt noget fagert ved denne ny verden. Det viste sig ved lidt leksikale undersøgelser (der var ingen google-muligheder dengang)at udtrykket i virkeligheden er titlen på en roman, skrevet af en vis Aldous Huxley i 1932, og at den  omhandler London i år 2540 og alle de ting, der (nok) vil være sket til den tid.

Det viste sig også at de – lærerne - faktisk gerne så at vi læste romanen – dét lykkedes det os dog vist alle sammen at undgå, men bare det at vi kunne sige ”Huxley” med et vidende ansigtsudtryk, når lærerne kom med udtalelsen, fik dem til at kvikke lidt op igen. Og efterhånden begyndte vi også selv at bruge udtrykket, når vi ville være ironiske omkring et eller andet nyt påfund som vi ikke var helt med på – så vi fik trods alt noget ud af det.

Så for nyligt hørte jeg mig selv bruge udtrykket i forbløffelse over noget, jeg havde set i dette udmærkede blad: Der stod at Vejen kommune som forsøg har udstyret eleverne i en kommende børnehaveklasse med en I-pad, som så skal bruges i undervisningen lige fra første skoledag – og når jeg sagde fagre ny verden var det altså af forbløffelse, der var egentlig ikke noget negativt i det – i hvert fald ikke ud over en vis misundelse, for jeg vil egentlig også godt selv have en, men har endnu ikke kunnet finde en plausibel grund til at jeg ikke kan undvære den.

Det er faktisk et spændende forsøg, der er startet med denne børnehaveklasse, for selvfølgelig skal skoleelever fra starten af være computer-mindede og skal kunne alt det, som man kan med dette udmærkede værktøj, for hvis de ikke er gode til det,  når de forlader skolen 10 år senere, så er de nok uhjælpeligt havnet på et B- eller C-hold – og det er ikke bare det med at kunne det, der er vigtigt, der udvikles også en evne til at forstå  den digitale måde at ”tænke” på og så går det langt nemmere at betjene al det andet digitale grej – mobiltelefoner, lommeregnere, GPS-er og hvad vi ellers omgiver os med og kommer til at omgive os med – og der er jo da også den detalje, at det stort set ikke er muligt at kontakte det offentlige, hvis ikke man er computerminded.

Og selv os der ikke har brugt en lommeregner eller mobiltelefon som rangle, men møjsommeligt har måttet sætte os ind i det, er også blevet afhængige af digitaliseringen i ganske forbløffende grad – jeg har da taget mig selv i at sidde og bruge lommeregneren til simple udregninger, som sagtens kan klares – hurtigere – i hovedet – og er der noget, jeg ikke rigtig ved, så bliver hovedet også slået fra, og emnet bliver googlet.

Der er bare det, at jeg vel ikke er den eneste i denne verden, der kan komme i situationer hvor de digitale hjælpemidler ikke er ved hånden, eller hvor de er direkte upraktiske at bruge – og hvor man så må notere noget ned – sådan med håndkraft og på papir, - eller lave en skitse på samme måde for at forklare noget – og det kan altså også være utrolig praktisk at kunne noget nu-og-her overslags-hovedregning – ligesom det kan være praktisk, at have en vis ide om hvordan man kommer hvorhen, og det jeg kan spekulere på er, om det mon er evner, der alle sammen helt forsvinder efterhånden? – og kan man i øvrigt få Yatzi-regneark til en computer?

Men det kan da godt være at jeg er begyndt at bruge udtrykket ”Fagre nye verden” på samme lidt mistrøstige måde som mine gamle lærere, dengang.                                                         

HVL